Handleiding SOL

Deze handleiding geeft stap voor stap aan hoe een Scouts OnLine account kan worden aangemaakt én wat je er dan mee kan doen. De verantwoordelijkheid voor de juistheid van de gegevens in SOL ligt bij (de ouders/verzorgers van) het lid.

Aanmaken SOL-account

Heb je nog geen SOL-account (of ben je je gebruikersnaam vergeten), ga dan naar https://sol.scouting.nl/:

Klik op Inlog-account aanvragen (rode pijl) en vul de gevraagde gegevens in:

Na het klikken op Volgende krijg je de bevestiging dat er een mail is gestuurd:

Binnen enkele minuten moet de mail binnenkomen. Is dat niet zo, controleer dan:

• Of het mailadres dat je te zien kreeg bij de bevestiging klopt. Zo niet, mail dan je speltakleiding om het adres te laten aanpassen en begin (na aanpassing door de leiding) opnieuw.
  • Of het wellicht in een SPAM folder staat of zo.

Het mailtje dat je krijgt bevat een link.

Klik op de link in het mailtje en je krijgt de mogelijkheid om je wachtwoord aan te passen en eventueel je gebruikersnaam te kiezen (als je die nog niet had).

Hierna is eventueel je SOL-account aangemaakt en heb je een werkend wachtwoord.

Je SOL-account gebruiken

Als je een SOL-account hebt, dan kun je daar verschillende dingen mee doen:

• Je eigen gegevens in SOL aanpassen.
  • Inloggen bij de Scoutshop om ledenkorting te krijgen op sommige artikelen.

Tijdens het inloggen geef je steeds je gebruikersnaam en wachtwoord op.

Klik op Log in

Vul je inloggegevens in en klik op Inloggen

Heb je problemen met inloggen, gebruik dan de link https://login.scouting.nl/account/help

Eigen gegevens

Ga via Mijn Scouting naar Mijn basisgegevens

Hier vind je gegevens die interessant kunnen zijn voor jou.

Op o.a. het tabblad

–            Basis kan je je eigen gegevens aanpassen.

–             Functies kan je je huidige en historische functies vinden

–             Adressen kan je meer adressen toevoegen, bijvoorbeeld in het geval van gescheiden ouders

–             Aanvullende lidgegevens wordt in een apart hoofdstuk behandeld

–             Facturen kan je vinden welke facturen er aangemaakt zijn voor jou en wat de betaalstatus is

–             Bankrekeningen kan je wijzigingen doen aan je bankgegevens. Dit heeft meestal tot gevolg dat er een nieuwe machtiging ondertekend moet worden. Neem ten alle tijden contact op met de penningmeester voor je wijzigingen doet hier.

–             Machtigingen vind je de machtigingen die je afgegeven hebt aan Scouting

–             Inschrijvingen kan je zien voor welke evenementen je ingeschreven hebt/bent.

Het is van belang dat je zelf je gegevens actueel houd hier, want deze gegevens worden gebruikt voor alle communicaties vanuit Scouting.

Inschrijven Trainingen/Evenementen

Als je mee wilt doen met regionale of landelijke activiteiten, wordt je vaak gevraagd om je in te schrijven via SOL. Als je niet een directe link hebt, kan je het inschrijfformulier ook zelf op zoeken.

Trainingen via Vrijwilligers -> Inschrijven trainingen

Evenementen via Spel -> Inschrijven evenementen

Hier vind je alleen de formulieren die beschikbaar zijn voor jouw functie, als jeugdlid zie je dus andere evenementen als bijvoorbeeld een stamlid of een leiding.